Bratwurst-dag og Bratwurst-prisuddeling i Nürnberg

Hvordan gør man sig fortjent til at modtage Bratwurst-prisen? Jeg ved det ikke. Men jeg vil sætte himmel og jord i bevægelse for at finde ud af det.

Bratwurst

I forbindelse med Nürnberger Altstadtfest, der foregår 12.-23. september 2013, er der en officiel Bratwursttag. Ja. Det er rigtigt. Nürnberger Bratwurst bliver 700 år. Og det skal ikke gå ubemærket hen! Derfor er hele 13. september afsat til at hylde den lille Wöschdla, som man kalder pølser i det sydlige Tyskland. Taler, musik, øl og pølser. Det kan kun blive en fest!

På selve dagen uddeles Der Bratwurstpreis. Og her bliver det rigtig spændende! Hvordan ser sådan en pris mon ud? Hvordan ser dens modtagere ud? Og vigtigst af alt: Hvordan får man fat i sådan en pølsepris? På festdagenes hjemmeside kan jeg blot læse mig til, at den i år uddeles for 10. gang (et pragtfuldt jubilæum i sig selv!) – og at den går til eine Person oder Insitution, die sich um die würzige Köstlichkeit verdient gemacht hat. Kunne det være mig? Jeg krydser fingre for, at opkaldet snart kommer!

Bonusinfo til den pølsenysgerrige: 

Nürnberger Bratwurst er en beskyttet betegnelse for en bestemt slags Bratwurst, ligesom f.eks. Thüringer Bratwurst. Nürnbergeren har en diameter på 22-24mm og en stykvægt på 40g. Velbekomme!

Smid en kommentar

