Punsch i Flensburg

I weekenden tog jeg min kæreste i hånden og smuttede hjem til min gode, gamle hjemstavn. Blandt andet brugte vi hele søndag eftermiddag på at gå fra den ene ende af Flensburgs gågade til den anden. Hele gågaden er i december fyldt med boder, der sælger julenips, julebag, forskellige former for mad og selvfølgelig Punsch! Punsch er den tyske udgave af gløgg. Uha uha, det er godt. Og vi startede med en Punsch med et enkelt skvæt rom i – men så blev vi overmodige, og fik Punsch mit doppelt Schuss. Knap 4 cl rom. Altså nærmest bare rom med en smule gløgg-smag. Og så rullede det derudaf med et par flere af de varme drikke. Blandt andet også Lumumba – kakao med rom i, som selvfølgelig også SKAL prøves, når man er Flensburg-newbie. Lad mig bare sige, at togturen hjem til Aarhus klokken 17:10 var noget munter : )

Meningen med dette indlæg er: 1) Tag så til Flensburg og se den fine gågade, og mød en masse glade mennesker! Boderne holder åbent indtil den 29. december, så der er god tid endnu. 2) Rom er godt. Dobbelt rom er dobbelt godt. Og undskyld, DSB! 3) Min kæreste var voldsomt begejstret for “Erbsensuppe”. Det er dybest set gule ærter med bacon og pølser i, og er en meget typisk tysk ‘det-er-koldt’-spise. Prøv den! Den kan bl.a. fås i en af Schlachter Jepsens boder.

Jytte drikker Punsch

Jeg får den første Punsch. Den var jo lidt tynd i det.

Punsch mit doppeltem Schuss und Erbsensuppe

Punsch mit doppeltem Schuss und Erbsensuppe

3 comments
  1. Hanne said:

    Det ser dejligt ud! Men hedder det virkelig Punsch? Der hvor jeg kommer fra hedder det Glühwein eller endnu bedre feuerzangenbowle🙂

    • Jytte said:

      I Flensburg hedder det Punsch – Glühwein er vist ikke med rom i, er det?

  2. Tanja Refsing said:

    Da vi var i Berlin i forrige weekend, solgte de også Glühwein i stor stil🙂 Tyskerne kan altså noget med julemarked, som danskerne ikke kan. I loooooooooooooooooove it!🙂

Smid en kommentar

