Nikolaus

Kalenderlys

Selvom jeg er håbløst bagud med mit kalenderlys, kan jeg vist ikke komme udenom, at det allerede er den 6. december i dag. For millioner af tyske børn er netop dagen i dag den næstvigtigste i december. Hvorfor? Fordi det er Nikolaustag!

Uh, jeg husker tydeligt glæden ved at liste ud af sengen og åbne min værelsesdør om morgenen den 6. december. Den sko, jeg havde stillet foran døren aftenen forinden, var nu fyldt til randen med slik og mandariner. Nogle gange også med en cd. Eller noget helt tredje dejligt. Det var fantastisk! Hurra!

Nikolaustag er den bedste tradition. Og der kan hurtigt gå sport i at finde den størstmulige støvle frem fra gemmerne ; ) Det er selvfølgelig den hellige St. Nikolaus, der fylder støvlen. Ikke ens forældre. Ja ja. Nikolaus døde nemlig den 6. december i år 343 e.Kr. – og da han er skytshelgen for især børnene, er der næppe en bedre måde at mindes biskoppen på end denne. Og så får man slik! Juhu!

Ps. Alle mine støvler var tomme her til morgen. Han må have haft for travlt (igen) i år.

Smid en kommentar

