Die Mainzelmännchen

De her små gutter, die Mainzelmännchen, har prydet tyske tv-skærme i knap 50 år. Jeg tror ikke, at der er en eneste tysker, der ikke kender dem. Deres opfinder og tegner Wolf Gerlach er netop død, 84 år gammel. De forhutlede små fyre så første gang dagens lys på ZDF den 2. april 1963. Kanalen havde selv haft første sendedag (nogensinde) dagen inden. Siden har de været fast inventar. Flere gange dagligt.

Mainzelmännchen-klippene var i starten knap et minut lange, men er sidenhen skrumpet til 5-sekunders sekvenser, der vises inden og efter reklame-afbrydelser. Jeg elsker dem! Især når der er store sportsbegivenheder, såsom OL, er de et hyggeligt lille afbræk. Se for eksempel de her små klip:

ZDF bragte selv et klip om Mainzelmændene og Wolf Gerlach i går. Det er fint og ridser i korte træk op, hvordan Gerlach selv stod for at opfinde konceptet, tegne og indtale stemmer til mini-tegneserien. Se det på ZDF’s Mediathek, lige her.

1 comment
  1. Åh jeg har ikke tal på hvor mange gange jeg som barn har siddet og set reklamer fordi jeg gerne ville se de små mænner. Med det resultat at jeg i dag kan simpelthen så mange tyske reklamejingler fra 80’erne, at jeg typisk kan paralysere et helt selskab.

Smid en kommentar

