Hurra!

I dag er det Tag der Deutschen Einheit! For præcis 22 år siden blev Tyskland officielt genforenet. Hurra for det! Jeg havde faktisk fuldstændig glemt det, indtil min Mutti wordfeudede mig i formiddags – “Hä? Er du ikke på arbejde?” “Næh, det er jo helligdag i dag”. Gud ja. Så har man vist boet i Danmark for længe : )

Som I kan læse i “50 Jahre später” (klik!), er det ikke alle tyskere, der er lige glade for, at der i sin tid blev åbnet op for grænserne. Eksempelvis betaler ‘vesttyskerne’ stadig en del af deres skat til de østlige Bundesländer, selvom denne ordning kun skulle have eksisteret nogle år op i 90’erne. Jeg skal ikke gøre mig klog på den slags holdninger. Jeg tænker bare, at det da egentlig er rart, at det meste af Tyskland i dag har fejret sig selv og hinanden. Det kan godt være tiltrængt i en krisetid! Glædelig enhedsdag!

Smid en kommentar

