Schultüte

Nååårh! Se lige søde lille mig på min første skoledag i 1993. Lyserøde/grønne strømper i sandalerne, den fineste kjole, jeg ejede og en pink Jeva-skoletaske, der var ca. dobbelt så stor som mig selv. Det stiveste puds! Og selvfølgelig OGSÅ en Schultüte.

Og hvad er en Schultüte, spørger du? Tja, det er noget, som alle små tyskere, der starter i skole, får af deres forældre (eller forhenværende børnehave).

Den findes i alle mulige farver og med alle mulige motiver. Og den er fyldt med alle mulige goder! Lineal, viskelæder, blyanter og så bjerge af chokolade og slik (i hvert fald i forhold til en lille pige). Jeg husker tydeligt, at der var et stort, pink penalhus i min. Og et ur! Jeg mener bestemt, at mit første ur var i min Schultüte. Så var jeg blevet rigtig stor, når jeg gik i skole og kunne gå med ur : )

Mine forældre fortsætter den tyske tradition hos mine niecer og nevøer, selvom de går i danske skoler. Min søde nevø Niels-Emil har netop i går fået sin store Schultüte med dinosaurer på.

Det er verdens bedste tradition. Og for en dag føler man sig som verdens vigtigste barn. Om det så skyldes Schultüten, ved jeg sgu ikke – men den bidrager uden tvivl til følelsen. Og det er da intet mindre end fantastisk! Se lige os alle på vores første skoledag – ih og uh og åh så stolte (og med nye kasketter på)!

3 comments
  1. Tenna Riis said:

    Jørgensby er et fjollet navn. Det er jo slet ikke en rigtig by. Men sød var du. Flot kjole!

  2. Første skoledag er stort og jeg er vild med den tyske tradition med Schultüten. Kan huske jeg havde nogen glansbilleder med børn der havde dem og jeg ville bare så gerne have en selv….det vil jeg stadig gerne

  3. Jeg var lidt misundelig på min kusine og fætter, der fik sådan en og ville gerne selv have haft en!

Smid en kommentar

