WzS: Mit dem ist nicht gut Kirschen essen

Okay okay, ugens Wort zum Sonntag er i virkeligheden en Satz zum Sonntag. Men det er faktisk ikke min skyld. Jeg spurgte mine followers på twitter, om der var forslag til dagens WzS. Og det var der. Og det her var så godt, at jeg blev nødt til at tage det! Ansvarsfralæggelse? Nej nej (men @Gitte_Berlin har skylden).

Bummelum bum bum.

“Mit dem ist nicht gut Kirschen essen” – “Han/hun er ikke god at spise kirsebær med”. Det siger man, når der er én, man ikke har det for godt med. Én, der virker afvisende. Næsvis. Autoritær. Ikke én, man lige kan forestille sig at spise kirsebær med (ahaa!).

Jeg har læst mig frem til, at udtrykket stammer fra middelalderen, hvor det kun var de velhavende, der havde råd til kirsebær. Men så var der jo de fattige, der havde regnet ud, at hvis man bare gjorde som om man var lidt velhavende, og så påbegyndte en samtale med de her kirsebær-ejende snobber, så kunne man nasse sig til et par af de små røde. Men hvis planen blev gennemskuet – ja, så faldt der brænde ned. Eller rettere kirsebærkerner. For så blev der spyttet med kirsebærkerner til det uforskammede rakkerpak var løbet sin vej.

Effektiv metode. Den vil jeg til at bruge.

—————-

WzS står for Wort zum Sonntag. Konceptet er enkelt: Hver søndag udvider jeg dit ordforråd med et nyt ord, som måske er lidt skævt, slang-agtigt eller bare forkert opfattet af mange danskere.

Smid en kommentar

