Papir-parfume

Er du træt af digitaliseringen? Træt af, at bøger og aviser til stadighed bliver omdannet til digitale, uhåndgribelige data-strømme? Savner du duften af papir i det uendelige e-book- og tablet-univers, som det 21. århundrede pådutter dig? Ja, så har det tyske forlag Steidl opfundet noget, der skal lindre din smertende melankoli: en bogparfume! Den dufter af bog!

WHAT?! Tænker du. Det gør jeg også.

Men der er jo en forklaring på alt. Som kommunikationsstuderende kan jeg afsløre, at vi pt. har en tendens til at søge tilbage til vores rødder, til det rolige og gammeldags – samtidig med, at digitaliseringen tordner derudaf. En bevægelse har altid en modbevægelse. Derfor længes vi mod lænestol, pejs, et godt glas vin og ro til at fordybe os i en 1000-siders basse. Ligesom vi også længes mod hurtigere informationer og lettere tilgængelighed.

Så måske kan dette lille marketing-fif lige præcis give os et strejf af, hvad vi traditionelt forbinder med læsning – når nu størstedelen af vores læsning i virkeligheden foregår foran skærmen, under langt mindre romantiske omstændigheder. Om det virker, ved jeg ikke. Om det overhovedet kan sælge, ved jeg heller ikke. Men jeg synes det er et ret genialt påfund!

Smid en kommentar

