Fischbrötchen!

Så kom jeg hjem fra nogle dage i og omkring smukke Hannover. Søster Gitte og jeg tog på roadtrip, og smuttede bl.a. på en dagstur til Steinhuder Meer. Niedersachsens største sø. Smuk i solskin og 27 grader – dog meget turistfyldt. Vi var ligeglade! Og hapsede en Fischbrötchen ved bredden. Og hvad er Fischbrötchen så? Tjah, det er et rundstykke med et stykke fisk.

Det originale og helt rigtige Fischbrötchen er med Matjes og løg, som I kan se søster med på billedet. Matjes er i stil med sild, men smager dog lidt anderledes. Jeg fik én med røget ål. Friskt fanget i søen og røget på stedet. Haps!

Fischbrötchen er et MUST, når man besøger de nordlige dele af Tyskland. Det smager herregodt, og er en vigtig og ældgammel del af nordtysk madkultur. Husk dog på: Man må kun spise dem, hvor der er hav eller sø i nærheden. Det skal være friskfanget fisk, ellers er det ingen autentisk oplevelse (ja, det var en løftet pegefinger!).

Der er rigtig smukt og fint ved Steinhuder Meer, så hvis I alligevel er på de kanter, så afsæt et par timer til at tage derud. I får lige et billede af tjekkede mig ved søen, så får I måske en idé om, hvor fint der er (bemærk desuden helt nyindkøbte sko! Jeg elsker tyske priser!).

Smid en kommentar

