WzS: Viel Spaß!

Udtrykket “viel Spaß!” figurerer allerøverst på listen af udtryk, som danskere bruger forkert og misforstår. Så jeg vil gerne bruge denne uges WzS til at sætte betydningen på plads for jer.

Jeg kan nævne de første 20 danskere, der har tolket min afsluttende sætning “viel Spaß!” forkert. De tror, at jeg udtrykker begejstring over det, de skal i gang med – at jeg synes, det er herre sjovt… Og det kan også godt være, at jeg synes det. Men det betyder “viel Spaß!” altså ikke. Det betyder noget så simpelt som “god fornøjelse!”.

Så var det vist sat på plads – én gang for alle : )

—————-

WzS står for Wort zum Sonntag. Konceptet er enkelt: Hver søndag udvider jeg dit ordforråd med et nyt ord, som måske er lidt skævt, slang-agtigt eller bare forkert opfattet af mange danskere.

Smid en kommentar

