Die Würde

Die Würde des Menschen ist unantastbar.

Jeg har altid syntes, at det var en af de smukkeste sætninger af alle. Og jeg tror, at det er ret enestående, at den slags fastslås som den første og grundlæggende paragraf i et lands grundlov. For den indleder nemlig den tyske. Angela Merkel brugte sætningen, da der var mindehøjtidelighed for ni tyske indvandrere, der blev dræbt i årene 2000-2006. Som jeg skrev i ‘Unwort des Jahres 2011’, er mordene netop blevet opklaret. Det var nynazistiske handlinger. Så Merkels indledende sætning var meget velvalgt. Og den rammer mange tyskere lige i hjertet.

Grundloven blev forfattet i 1949. Den indledende sætning er tydeligvis et forsøg på at forhindre en gentagelse af 2.VK’s grusomme forbrydelser mod menneskeligheden. Herunder er nogle billeder, som jeg har taget i den tyske Dom på Gendarmenmarkt i Berlin (det var i øvrigt den underligste oplevelse nogensinde at komme derind!) – det var smukt at stå blandt alle disse sætninger, som er blevet grundlag for mit fædreland. Der blev jeg sgu lidt varm om hjertet. Og dermed nok patriotisme herfra🙂

Smid en kommentar

