Unwort des Jahres 2011

Hvert år kåres årets tyske ord – og også årets ‘Unwort’. ‘Unwort’ har ingen direkte oversættelse, men betyder noget i retningen af, at det er et dårligt ord. Et ord, der signalerer nogle forkerte ting. Som ikke burde eksistere (bedre kan jeg ikke forklare det).

‘Wort’ og ‘Unwort’ for 2011 er netop blevet kåret – og ‘Unwort’et har allerede fået betydelig mere opmærksomhed end dets positive modstykke. ‘Unwort des Jahres 2011’ er nemlig ‘Döner-Morde’. Det er et slagord, som pressen brugte til at beskrive mordet på otte tyrkere og en græker, der blev begået med én og samme pistol i årene 2000-2006. Mordene blev opklaret i slutningen af 2011, og derfor blev ordet flittigt brugt af pressen. ‘Unwort’-juryen begrundede deres valg med, at begrebet nedgør ofrene. Jeg forstår godt valget.

Wort des Jahres 2011 blev i øvrigt modebegrebet “Stresstest”.

4 comments
  1. Hanne said:

    Hej!

    Er lige faldet over din blog via Facebook – og det var da lige hvad jeg gik og manglede.

    Jeg har boet i Tyskland af to omgange og elsker landet, menneskene, sproget maden, musikken, drikkene og traditionerne, så det er fantastisk at finde en blog der beskriver lige nogle af alle de ting jeg mindes fra Tyskland. Jeg har både fejret Silvester, Nicolaus, Lanternen Fest, Oktober Fest og meget mere. Tak for god blog. Jeg hænger ved. Kh Hanne.

    P.s. Årets Unwort – sikke trist at et sådan negativt ord er blevet brugt så meget at det vinder titlen. (Og meget ukorrekt får det mig til at tænke på alle de gode döners jeg har fået i Tyskland, som de danske kebab/durum slet ikke kan hamle op med)

    • Jytte said:

      Kære Hanne

      Jeg er glad for, at jeg kan udfylde nogle af dine tyske huller🙂 Din kommentar gjorde mig glad indeni, tak for de gode ord og minder! Döner er nemlig SÅ meget bedre end den danske pendant, jeg giver dig helt ret! At det så bliver brugt på en så banal måde – det er der vist ingen, der forstår…Åha. Pressen. Kan du have en fortsat god søndag!

      Kh. Jytte

Smid en kommentar

