Silvester, Silvester!

Så blev det sørme 2012! Jeg håber, at i alle kom godt ind i det nye år. Det gjorde jeg!

Den 31.12.2011 kl 23:59:42 tog jeg min kæreste i hånden og sammen kravlede vi op på sofaen for 18 sekunder senere at tage hoppet ind i 2012. En god tradition. Men bestemt ikke tysk. I Tyskland hopper man nemlig ikke ind i det nye år. Man glider. Ikke bogstaveligt talt, men billedligt. Derfor ønsker tyskerne hinanden “einen guten Rutsch (ins neue Jahr)” i dagene op til.

Nytårsaften oversættes, modsat hvad mange danskere tror, ikke med “Neujahr”. “Neujahr” eller “Neujahrstag” er nemlig betegnelsen for årets første dag – ikke for den sidste. Den 31. december kaldes for Silvester. Pave Silvester den 1. døde nemlig den 31.december i år 335. Og som flere af jer nok ved, har Tyskland en langt større religiøs – især katolsk – tradition, der altså i dette tilfælde har resulteret i, at nytårsaften kaldes Silvester. Jeg tror dog, at de færreste unge ved, at en ældgammel pave lægger navn til.

I Nordtyskland er der tradition for, at børnene løber “Rummelpott”. Her klæder man sig ud, og så går man fra dør til dør, ringer på og synger sange. Til gengæld får man så lov til at vælge noget slik at tage med (i sin gigantiske pose!). Åh jeg elskede det. Der ligger mange gode minder gemt dér.

Og alle disse guldkorn kan i jo så selvfølgelig diske op med til venner og familie, når det bliver nytår 2012🙂

Frohes neues Jahr!

Smid en kommentar

