Undren

Så er ham den danske statsborger blevet idømt livstid i Bahrain. Og det er forfærdeligt og forkert og alt med f, der ellers konnoterer uretfærdighed og idioti.

Men jeg har så tit tænkt på, hvorfor hændelser i udlandet lige præcis vedkommer os mere, når vi deler nationalitet med hovedpersonerne. Hvorfor? Ingen af os kender ham manden. Okay, måske 200 af os. Og jeg siger os. Og i virkeligheden er det underligt, at jeg siger os, for jeg kender jo kun en lillebitte procentdel af det såkaldte “os”. Danskerne. En endnu mindre promillesats kender jeg af den tyske befolkning. Alligevel er det übervigtigt og voldsomt, når nogle af de omkomne i en flyulykke havde tysk Personalausweis.

Men hvorfor?

Nobody gives a damn, når en New Zealandsk dude falder ud over klippen og forlader os. Med mindre han lander oveni en dansker, som tilfældigvis i samme øjeblik gik nedenfor klippen og så på fugle. Og ingen af os kender ham. Men alligevel vil det fylde alle nyhedskanalerne.

Det er sgu lidt mærkværdigt med den slags kunstige opdelinger og sammensmeltninger.

Os. Dem.

PotatoPotato.

3 comments
  1. Tror det er den nationale følelse af sammenhold der bliver ramt når en af “os” bliver i dømt livstid, dør i en flyulykke eller bliver ramt af en New Zealænder der hopper ned fra Kiwiklippen.

    Det er vel lidt ligesom med fodbold, der er det også “os” der spiller og ikke landsholdet…

    Oder was?

    • Jytte said:

      Det tror jeg, at du har helt ret i, Claus! Men det er netop denne kunstigt skabte nationale følelse, jeg sætter spørgsmålstegn ved. Hvorfor har vi så stort behov for denne “os”-følelse? Det er sjovt, at vi via selvskabte, kunstige opdelinger kan føle mere tilhørsforhold og medfølelse for et menneske end for et andet – bare på baggrund af nationaliteten. Når nu man egentlig ikke kender nogen af dem. Kan du følge min undren?🙂

      • Selvfølgelig forstår jeg dig!!!🙂 Og jeg er helt enig!

        Tror bare det er noget der ligger så dybt inde i folks bevidsthed, at det er svært at kæmpe i mod.

        Os-følelsen tror jeg, er også med til at skabe en tryghed hos mennesker, hvis ikke man har andet (groft sagt) så er der altid os!

        Det sjove er jo, når en dansker laver noget der ikke tiltaler folk, forbrydelser, taber i fodbold osv. så er man næsten pinlig berørt over det at være dansk!!! Dobbeltmoralsk siger jeg bare!

Smid en kommentar

