Agnes Obel på tysk!

  

I mine foredrag med D/DK spørger eleverne ofte “hvorfor skal vi lære tyyyhyyysk?”. Jeg har mange gode svar i ærmet. Et af dem oplevede jeg ganske live i Flensborg i torsdags. Jeg var til koncert med Agnes Obel (fortryllende, by the way. Fuck hun er sej!). Efter første nummer vendte hun sig mod publikum – og talte tysk! Det bedste hun havde lært. Det var lidt usikkert, grammatisk ikke helt korrekt, men det var simpelthen så charmerende. Og hvor fik hun meget goodwill for at prøve! Jeg havde forinden gjort mig mange tanker om, om det blev på dansk, tysk eller engelsk. Og blev behageligt overrasket af nogle søde fordanskede sangpræsentationer, med indbyggede småhistorier om tyskbogen “Einfach So!”. Tak Agnes!

5 comments
  1. Folkeskoleelev said:

    Jeg forstår ikke rigtig din argumentation for hvorfor der skal læres tysk.
    Er det fordi, at man bedre kan komme i kontakt med sit publikum, når man bliver en kendt musiker og skal spille koncert i Tyskland? (jeg tror et minimum af de danske elever har talent til at blive musikere) Eller er det fordi, at du gennem Agnes Obels gode tyske publikums-tække forsøger at trække argumentationen op på et højere handelsniveau, hvor det er fordi, at det er godt at kunne det samme sprog, som dem man handler med? (men med den argumentation kunne tyskerne ligeså godt lære Engelsk) (yderligere ville der så også nok være mere fremtid forbundet med, at vi lærte kinesisk)

    • Jytte said:

      Tak for din kommentar! Vi kan jo (heldigvis) ikke alle være enige om alting, og jeg forstår godt din argumentation – tak i øvrigt, at du kommer med et så gennemtænkt indlæg.

      Mit argument lyder, at dét, at kunne et andet lands sprog, er vejen ind under huden på kulturen. Man åbner døre, så at sige. Kommer forbi fremmed-fremmed/turist-indfødt forholdet, og tættere på mennesket bag de respektive roller. Om man så er kendt musiker, eller bare besøger et andet land. Eller skal bo der et rum tid pga. job eller uddannelse. Eller om det er, fordi man samarbejder med en fra det land. Dette gælder ikke kun tysk – også andre sprog. Men jeg har fokus på det tyske, da jeg har en historie med sproget, og da det er en vigtig del af mig. Også af Europa, for den sags skyld🙂

      Der er uden tvivl en fremtid forbundet med at lære kinesisk! Men bare fordi meget af handelsaktiviteten flytter mod Asien, stopper handlen internt i Europa jo ikke. Tyskland er stadig Danmarks største eksportmarked, og vil nok forblive det i et godt stykke tid endnu. Desuden udelukker det ene sprog jo ikke det andet – så klø du bare på med begge🙂

      Tyskerne lærer skam også engelsk! Der er desuden øget fokus på at lære dansk i de nordtyske skoler. Jeg mener personligt ikke, at det handler om at sige “jamen så kan de andre da lige så godt lave det stykke arbejde, jeg gider ikke give mig” – men i stedet at åbne sit sind for, at hvis jeg kommer den anden part i møde, så får jeg nok mine anstrengelser tilbage x10.

      Altså: du bestemmer selv, om du vil lære tysk. Det skal jeg ikke bestemme. Jeg forsøger bare at fortælle, at man åbner utroligt mange personlige døre ved at udvise lidt goodwill, springe over sin egen lille ego-skygge, og gå en anden kultur i møde. Det gælder den tyske kultur såvel som andre.

      Jeg håber, jeg har fået svaret nogenlunde på dine spørgsmål! Ellers vender du bare tilbage🙂

  2. Lenny said:

    kan man følge bloggen på twitter? kan ikke finde en twitterknap nemlig🙂

    • Jytte said:

      Hej Lenny. Det kan man ikke på nuværende tidspunkt. Men du er ikke den første der spørger, så måske skulle jeg til at gøre noget ved sagen! Jeg vender tilbage til dig🙂

    • Jytte said:

      Så er det gjort!🙂 Find @Tyskerbloggen, så er du opdateret derinde. Og tak for tippet!

Smid en kommentar

