Wort zum Sonntag: Schnapszahl

Denne uges W.z.S. hører igen til den kategori af ord & udtryk, hvis fulde betydning det (hyggelige men) spinkle danske sprog ikke formår at rumme. Schnapszahl. En hyggelig betegnelse for en ellers ganske kedelig sag: “Eine mehrstellige Zahl, die ausschließlich durch identische Ziffern dargestellt wird” (Wikipedia).

Altså: 11, 22, 33, 44, 55, 66, …, 8.888.888, …

Det betyder: Når nogen runder et Schnapszahl, så skal der på fødselsdagen gerne indtages visse mængder af den klare væske sent from hell. Frivilligt eller ufrivilligt.

Jeg opdager, netop som jeg skriver dette indlæg, at jeg glemte at give kæresten snaps i fødselsdagsgave i tirsdags. Bum bum. Det må stadig kunne nås. 22 år. Åh, spæde ungdom.

Skål derude!

3 comments
  1. klakrie said:

    … og så giver man selvfølgelig også en omgang når man har en “schnapszahl” i mellemregnskabet i kortspillet Skat- DAS IST DOCH KLAR

    • Jytte said:

      Hov, det var jeg sgu ikke klar over – men nu har jeg heller aldrig været den store Skat-spiller. Tak for tippet🙂

  2. fru Z said:

    Ja, så synes jeg lige du skal kigge forbi min blog igen, noget med noget award-halløj😉

Smid en kommentar

