Wort zum Sonntag: Wadenbeißer

Vi skruer tiden tilbage til fredag, den 11.marts kl. 13:34. I en midlertidig hagl- og regnpause ser jeg mit snit til en hurtig gåtur, for at tømme hovedet for tanker. Jeg går gennem et af Århus’ villakvarterer. Intetanende. Der er stille i Århus V denne eftermiddag, og jeg nyder stilheden. Tænker på den fantastiske fastelavnsfest, der venter lige rundt om hjørnet. Og vælter næsten bagover, da verdens mindste hund med verdens største ego kommer springende mod hegnet lige til venstre for mig. Minimonsterets jeg-er-løbet-ind-i-en-mur-lignende fjæs stikker kun 15 cm op fra græsplænen, men den umådeligt højrøstede gøen indikerer, at dens selvbillede er noget forkvaklet. I min forskrækkelse udbryder jeg: “Scheiß Wadenbeißer!”. Og vupti – W.z.S., lige dér! Jeg har altid ment, at ordet var ganske beskrivende for den slags små, irriterende hunde, som man er bange for at komme til at sætte sig på (undskyld til alle jer, der ejer sådan én!). Waden=lægmuskler. Beißer=en som bider. Altså er Wadenbeißer=”lægbider”. Nedladende er det. But i like it! Schöner Sonntag euch allen!

2 comments
  1. Svend Aage Wolff said:

    …og tænk på hvordan billedet ville ændre sig – hvis ordet var “Wadenscheisser”. En lille hund stående på forbenene, mens den forsøgte at gøre hvad den nu skulle…..og så ville den få det hele i hovedet…På een eller anden måde virker billedet som noget jeg har set før.

  2. Michael said:

    Som du nok allerede ved, er tæppetisser det danske svar på Wadenbeißer🙂

Smid en kommentar

