Wort zum Sonntag: ‘Hofkultur’

Dagens W.z.S. bærer præg af, at jeg netop nu er vendt hjem fra en weekend hjemme i det tyske – jeg er født og opvokset i Flensburg. Lørdag eftermiddag mødtes jeg til en kop kaffe og venindesladder i midtbyen. Da jeg slentrede mod caféen, slog det mig (igen, igen), hvor smuk ‘min’ by i grunden er. Og jeg tænkte på byens mange unikke egenskaber. Egenskaber, der eksempelvis muliggør ‘Hofkultur’.

Der findes mange, maaange baggårde i Flensburg. Nogle bruges ikke til meget, mens andre huser caféer, butikker og andet hyggeligt. Nogle er kendte, andre eksisterer knapt i nogens bevidsthed. Men de har alle en historie at fortælle. Dette medførte, at en glimrende festival så dagens lys i 1995. Flensburger Hofkultur. Teater, musik, café, mad, øl, kultur, hygge, liv, varme, stemning i store dele af Flensburgs mange baggårde. Man udforsker de baggårde, som er ukendte, og ser nye sider af dem, man har set tusind gange. Der er en helt speciel stemning i de mange Höfe i Hofkultur-måneden. Jeg elsker det! Det kan bestemt anbefales at udforske nogle af Flensburgs hyggelige baggårde – både når Hofkultur står på og i årets øvrige 11 måneder (Og hvor langt kan man egentlig gå inden noget kategoriseres som reklame? :)).

Gute Nacht Welt!

Smid en kommentar