Wort zum Sonntag: ‘Gesundheit!’

Jep, forsinket blev det i denne uge. Men i skal ikke snydes! Enjoy🙂

En af de mere finurlige kulturelle forskelligheder, som jeg er blevet opmærksom på efter at være flyttet til Danmark i 2006, er ganske banal; forskellen på det danske nys og det tyske nys. Eller nærmere reaktionen på det.

Nyser jeg i Tyskland, mødes jeg med en bølge af ‘Gesundheit!’ af folk omkring mig – også hvis jeg befinder mig et fremmed sted, blandt fremmede ansigter. I Danmark har jeg ofte oplevet stilhed, når jeg nøs. ‘Wie unhöflich sind die denn!’ tænkte jeg i starten. Ligesom det krævede en smule tilvænning at tiltale fremmede med ‘du’ (og ikke ‘Sie’). Efterhånden har jeg smidt denne indledende ikke-forståen fra mig, og har i stedet taget kampen op mod den ikke-eksisterende danske nyse-kultur! For jeg ønsker da enhver, der nyser, at vedkommende hurtigt vil genfinde sin sundhed og styrke.

Så…Gesundheit til jer alle!🙂

Smid en kommentar

