Om forvirringen…

Midt i en meget sindsoprivende formiddagsundervisning i “interne stakeholders” tog Tenna nedenstående billede af mine to sidekammerater og mig. Har lige set det nu – på Facebook selvfølgelig, hvor ellers?

Under billedet skriver Tenna: “Slesvig-Holstein mafiaen!”. For mine to medfotograferede venner kommer oprindeligt fra den sydlige del af det ganske danske land. Og så er det jo en passende betegnelse! Eller er det?

Tennas kommentar er tydeligvis en joke – men jeg oplever tit og ofte en forvirring omkring forskellige betegnelser for grænselandet. Min svigermor har flere gange (stolt!) refereret til, at hun nu har endnu en sønderjysk svigerdatter i hus. Men jeg er ikke sønderjyde! Det svarer vel nogenlunde til at kalde alle sjællændere for københavnere. Og det kan skyldes mange ting – mest af alt uvidenhed.

Så lad mig slå begreberne fast – én gang for alle:

Sønderjylland: den sydlige del af Danmark – men alligevel i Danmark!

Slesvig Holsten/Schleswig Holstein: det nordligste tyske Bundesland – og i Tyskland!

Sydslesvig: Et samlet begreb for alt, som det danske mindretal i Tyskland indebærer.

(Det var så lidt, verden. Ikke flere fejl nu – vel? :))

5 comments
  1. Jytte said:

    Tjah, i har sådan set begge ret – historisk set er det helt rigtigt at sige, at Slesvig=Sønderjylland. At Slesvig var området mellem Kongeåen og Ejderen. Men sådan er det jo ikke længere🙂

    (Tak for gode wiki-links!)

  2. Michael said:

    Sønderjylland = Nordslesvig (fra grænsen til Kongeåen)
    Nørrejylland = det egentlige Jylland, dvs. fra Kongeåen og opefter (Sønderjylland/Nordslesvig er i bund og grund ikke en del af Jylland.)

    Sydjylland = Den sydlige del af Nørrejylland, dvs. fra Kongeåen til midt i Jylland
    Nordjylland = Den nordlige del af Nørrejylland, dvs. fra Kronjylland og opefter

Smid en kommentar

