Københavns Metro på tysk

Der har været så meget snak om Københavns Metro på det seneste. Den nye Cityring og rod og støj og larm ud over hele indre by. Og så er de først færdige  med at bygge i 2018?

Jeg synes, det er på tide at vende diskursen. Vi skal have noget positivitet ind. Derfor besluttede jeg mig for at oversætte Københavns metrostationer anno 2018 til tysk – nogle oversættelser lidt mere kreative end andre. Så kan vi rigtig gå og glæde os. Del billedet og del den positive stemning!

Der neue Cityring wird geil! Da bin ich mir sicher!

København_Metro

4 comments
  1. Att.: Dig, der har fundet på det her og oversat det så smukt, som du har: TAK for det største latteranfald, jeg har haft længe! Som tvangsordspilsneurotiker, bakke-snagvendter og lingvist-fan er jeg nødt til at sende kudos din vej for originalitet, innovation, en imponerende sans for sproget og a wicked sense of humour :* TAK for dette bidrag, som jeg allerede har sendt til adskillige af mine venner. Megen respekt herfra!

    - Lise Lautenbacher.

    • Jytte said:

      Tusind tak for dine rosende ord, Lise! Det betyder rigtig meget. Jeg er glad for, at jeg kunne gøre din dag til en lidt gladere dag!

      Mange hilsener fra mig, der har fundet på det her og oversat det så smukt, som jeg har ;-)

  2. Et lidt “off-topic”-spørgsmål. Hvorfor er Christianshavn oversat til Der Hafen Christians og ikke Christians Hafen? Er det en genitivkonstruktion, man bruger på tysk om de ord, der på dansk er ét ord? Kan du evt. uddybe.

    I øvrigt en sjov og gennemført idé med kortet!
    Søndagshilsner fra en tysker in spe

    • Jytte said:

      Hej Michael.

      Man kan faktisk sige begge dele, jeg brugte bare Der Hafen Christians fordi det netop er en anden måde at lave genitiv på end på dansk. Man kunne også have skrevet Der Hafen des Christians.

      Tak for dit spørgsmål og dine gode ord! Jeg håber, jeg har givet dig svar nok.

      Mange hilsener fra Jytte

Smid en kommentar

